Jacquis 10 bästa Förlossningsförberedande tips!

Ordet profylax betyder just förberedelse. Det finns många sätt att förbereda inför sin förlossning. Tur är väl det då vi alla är så olika och alla familjers behov, önskemål och kunskap skiljer sig från varandra.
Jag har nedan samlat några av mina främsta förberedelse-tips.

1. Gå en kurs – Att gå en förlossningsförberedande kurs är någonting jag tycker en ska unna sig för det är ofta väldigt inspirerande och lärorikt. Dessutom brukar kurserna erbjuda bra med verktyg inte bara för den födande utan även för förlossningsstödet. Det ger ökad kunskap, trygghet och samhörighet. Om det inte finns kurser där du bor så finns det som onlinekurser och via skype.

2. Anlita en doula – Doulan är tränad i att stötta och ge information till de blivande föräldrarna inför, under och efter förlossningen. För att stödja er förlossnings­upplevelse och möjligheten till att den blir så positiv som möjligt, utformar du/ni och doulan tillsammans en vision och målbild för denna. Lika mycket är doulan ett stöd för din partner och arbetar aktivt för att partnern ska kunna stötta dig på bästa sätt genom vägledning av hjälpfulla tekniker. Forskning visar att familjer som har stöd av en doula är mer delaktiga och känner sig nöjdare med sin förlossningsupplevelse. Detta i sin tur stärker anknytningen till barnet.

3. Läs på om förlossningen – För att en lättare ska kunna hantera vad som kommer att ske så är det bra att ha koll på hur förlossningsförloppet går till samt vilka skeden som finns. Som förstföderska kommer du att vara i en situation du aldrig varit i tidigare. Det går inte att kontrollera när kroppen är redo att starta förlossningen eller hur lång tid förloppet kommer att ta men genom kunskap får du mer kontroll över helheten och du har förståelse i vad du har att vänta dig när det väl var dags! Om du har en doula så kan hon hjälpa dig med detta.

4. FUR – Läs boken Föda Utan Rädsla! Denna fantastiska bok som är skriven av Susanna Heli är enligt mig ett måste för alla gravida OCH deras partners att läsa, oavsett om du känner rädsla eller inte! Det är en modern förlossnings-och profylaxmetod som ger all den kunskap du som blivande förälder behöver för att ha en trygg och stärkande förlossning. Det finns även många andra bra böcker och podcasts att läsa och lyssna på!

5. Hitta din favorit Profylaxmetod – Det finns många olika metoder och tekniker att lära om och använda sig av. Några exempel är Föda Utan Rädsla, Hypnobirthing, Orgasmic Birth, Dyktekniken, Lamaze med fler. Sök runt för att se vilken du dras till.

6. Läs på om Smärtlindringsmetoder – Precis som i punkt 3 så tycker jag att det är viktigt att ha kunskap även i de olika smärtlindringsmetoderna. Det finns massor med naturlig smärtlindring och även medicinsk. Det kan vara svårt att redan innan veta vilken man vill välja, men om du är påläst och har koll på fördelar och biverkningar så är det mycket lättare att ta ett beslut när det väl gäller!

7. Partnerns roll – Bestäm i förväg vad ditt förlossningsstöd har för roll och vad denne kan stötta och hjälpa till med. Det kan såklart komma att ändras hur du vill ha det när ni väl är i förlossningen, men många kan uppleva att det är svårt att stå bredvid när man inte har en tydlig roll, det kan ge känslan av otillräcklighet. Att ha flera personer med som stöd kan också vara otroligt värdefullt eftersom att de då kan lösa av varandra med exempelvis vilo- och matpauser. Partnern kan även hjälpa kvinnan med avslappning och massera t.ex. rygg och axlar.

8. Förlossningsbrev – Det är din förlossning och du bestämmer hur du vill ha det! Om du har en partner och/eller doula så kan du redan innan berätta och tillsammans komma överens om hur du vill ha din förlossning. Brevet är jättebra att personalen tydligt ska veta hur du vill ha det! Se till att ha ett tydligt och lättläst brev, gärna i punktform!

9. Mat – Att föda barn är lika krävande som ett maratonlopp. Du kommer bränna mycket energi, därför är det en god idé att förbereda sig helst flera veckor innan genom att bunkra upp kroppen med mycket grönsaker och långsamma kolhydrater. Satsa på quinoa och fullkorn och strunta i pastan och vitt bröd. Väljer du att föda på sjukhus så ska du inte räkna med att de bjuder på varken god eller näringsriktig mat, därför kan det kännas bra att ta med egna matlådor, snacks, nötter, dricka. Sådant du tycker om!

10. Sömn – Se till att vara utvilad och sov mycket den sista tiden! Att vara utvilad inför förlossningen är väldigt värdefullt! Men kom ihåg att det är superbra att sova under förlossningen också! Släck ner i rummet och hitta lugnet för att sova power naps, din kropp kommer att tacka dig!