Naturliga Smärtlindringsmetoder

Naturliga metoder ger färre biverkningar.
Generellt mår barn och mor bättre efteråt med snabbare återhämtning eftersom att metoderna samarbetar med kroppens egna system och resurser. Tar inte bort smärtan, men minskar den.

Värme

Ett varmt bad eller dusch kan lindra ganska mycket smärta. Vattenvärmen gör så att det kroppsegna oxytocinet förstärks, den hjälper att sänka blodtrycket och gör så att kroppen slappnar av vilket även lättar orostankar. Vattnet är avslappnande och omfamnande, många födande upplever att vattnet skapar en egen personlig svär som känns mer privat. Dessutom är det lättare att röra sig när man ligger i vatten eftersom man blir tyngdlös. Dusch och bad kan användas vid förvärkar och under hela förlossningen, även efter vattenavgång. Det är alltid viktigt att dricka rikligt under förlossningen, men extra viktigt är det om man spenderar mycket tid i den varma duschen eller badet. Varmvattenflaskor och vetekuddar kan också vara fantastiska för att mildra smärta. Dessa används på de kroppsdelar den födande önskar, exempelvis på magen, bröstrygg eller ländrygg.
Biverkningar: Värkarbetet kan förbättras av varma bad och de har inga negativa effekter för barnet.

Massage och Beröring

Massage och beröring bidrar till avslappning och gör att oxytocinet flödar vilket gynnar förlossningen. Eftersom att hjärnan har svårt att ta emot många impulser på samma gång gör detta att kroppen kan fokusera på något annat än smärtan. Massage och beröring kan således konkurrera ut smärtimpulserna och ger därmed viss smärtlindring. Massera på de områden som gör mest ont varvat med de platser som är behagliga och avslappnande.
Lätta strykningar över nedre delen av magen kan kännas smärtlindrande såväl som kraftig massage i ryggslutet.

Andning, Avspänning, Rösten & Tankens kraft

Dessa starka verktyg som vi alla har i oss är med rätt guidning otroligt potenta att använda under förlossning. Det är möjligt att med hjälp av födandets fysiologi, som är kopplad till känslan trygghet och hormonet oxytocin att föda i trygghet. De fyra verktygen är grunden av den etablerade metoden föda utan rädsla som är framtagna av Susanna Heli. Metoden grundar sig på fördjupad kunskap om andningsfysiologi, stressfysiologi, lugn och ro-systemet. Dessa går att använda under värkarna och förlossningens alla olika faser och har inga negativa biverkningar.

Tens

Med hjälp av en lätthanterlig elektrisk apparat stimuleras nerverna med svag ström. Små brickor fästs på huden där det smärtar och maskinen avger impulser som konkurrerar med de pågående smärtimpulserna i ryggmärgen. Styrkan reglerar man själv, bäst smärtlindrande effekt fås vid en så hög styrka så att musklerna drar ihop sig och att det nästan gör ont eftersom att man då aktiverar endorfiner som är kroppens eget morfin. Tens är bra att använda under latensfasen, under den aktiva fasen samt vid eftervärkar. Den födande kontrollerar själv styrkan och maskinen hindrar inte kvinnan att röra sig.
Biverkningar: Metoden har inga biverkningar och tens-apparaten kan man hyra så att man kan använda den hemma.

Akupunktur

Ett antal mycket tunna nålar placeras på kroppens olika akupunkturpunkter. Genomblödningen ökar där nålen sitter så att muskeln slappnar av och smärtimpulserna hindras från att nå fram till hjärnan.
Kroppen frigör samtidigt endorfin, vilket ökar välbefinnandet, är smärtlindrande och lugnande. Akupunktur är idag vanligt och erbjuds på de flesta förlossningskliniker. Många blir väldigt lugna & avslappnade av akupunktur.
Biverkningar: Inga.

Sterila kvaddlar

Bild lånad från barnmorskan blackfeetsweden på instagram

Direkt under huden eller i underhudsfettet på de ställen där smärtan sitter  ges av barnmorskan små injektioner med sterilt vatten. Bäst fungerar sterila kvaddlar om smärtan är centrerad till en plats, såsom fram eller bak på kroppen. Den smärtlindrande effekten varar i en till två timmar. Kvaddlarna kan användas under hela öppningsskedet och nya sprutor kan administreras varannan timme. Varje stick svider, ett tips är att låta någon fläkta området med en solfjäder eller liknande för att lindra.
Biverkningar: Precis vid utförandet ger metoden en intensiv smärta, likt ett getingstick.

Fysisk aktivitet

Under öppningsfasen är det väldigt bra att röra på sig. Förlossningen går ofta snabbare för de som är aktiva och rör sig under sin förlossning eftersom att det har en positiv effekt för värkarbetet och barnets rotation.
Att promenera, yoga, dansa, vicka på höfterna, göra Spinning Babies övningar och ofta byta ställning får kroppen att anpassa sig och öppna sig lättare. Föderskan tänker har annat att fokusera på än smärtan.

Psykoprofylax/ Andningsprofylax

En typ av koncentrerad andningsteknik som fokuserar på att kvinnan ska andas på ett speciellt sätt för att förhindra att hon spänner sig eller håller andan i värkarbetet. Andningen kan öka känslan av kontroll och samtidigt minska den upplevda smärtan.
Biverkningar: Eftersom att detta är ett inövat sätt att andas på finns en liten risk att kvinnan kan tappa andningsrytmen vilket kan leda till att hon börjar att hyperventilera och då hamnar i stress. Risken för detta elimineras med ett närvarande stöd som har kunskap att leda kvinnan tillbaka till lugn andning.

Medicinska Smärtlindringsmetoder

Medicinsk smärtlindring innebär både fördelar och nackdelar för mamma såväl barn. Dessa alternativ har alltid möjliga biverkningar och har större påverkan på kroppen.

KOMMER SNART