Sömn är livsviktigt! Det vet alla och det blir särskilt talande när man blir småbarnsförälder. Folkhälsomyndighetens nationella folkhälsoenkät som senast gjordes 2016 visade på att mer än var tredje svensk upplever att de lider av någon form av sömnproblem. Det är många! Vilan är nödvändig för att kroppen ska få återhämta sig, vårt psyke mår bättre efter en god natts sömn och vi blir bättre föräldrar och trevligare människor.

Under en natt behöver man normalt gå igenom 5-6 stycken sömncykler som vardera varar I ungefär 90 minuter. Det hjälper kroppen att känna sig mer utvilad om du vaknar i slutet av en sömncykel. Forskning visar att vårt sömnbehov är individuellt, som småbarnsförälder har man sällan den lyxen att få sova i de 6-9 timmar som de flesta vuxna mår bäst av. Det är dock mycket som spelar in, att känna till är att sömnkvaliteten är viktigare än kvantiteten.

10 påminnelser till bättre sömn

  • Kroppen blir glad av att hålla samma dygnsrytm under hela veckan, även helg.
  • Anpassa belysningen för att hjälpa kroppen att bli trött, dimra ned de lampor som går och släck ner så mycket som möjligt, helst i takt med att det blir mörkt ute.
  • Använd heltäckningsgardiner för att göra rummet helt mörkt.
  • Kroppen mår bäst av att sova i ett svalt rum, helst 14-18 grader.
  • Ta bort de blå ljuset från skärmarna varje kväll i takt med att det blir mörkt ute, använd ingen skärm, helst på flera timmar innan sovdags och glöm inte att slå på flygplansläge om mobilen är i sovrummet.
  • Ha ett anteckningsblock bredvid sängen där du skriver ner tankar som kommer upp så att hjärnan får möjlighet att släppa dem och gå vidare.
  • Ge kroppen rätt slags kvällsmat då många livsmedel/snacks gör att kroppen vaknar, gäller det att hålla sig undan dessa och istället satsa på exempelvis banan som gör kroppen lugn. Även magnesium, kalcium och tryptofan gynnar sömnen.
  • Lavendel och andra eteriska dofter är lugnande och 
  • Det är viktigt att luften i rummet är frisk och färsk, ha gärna växter i det rum som du sover i samt införskaffa en luftfuktare.
  • Eftersom att djur har annan dygnsrytm än oss människor vaknar de mer ofta än oss, det kan göra att sömnen störs. Har man sömnproblem är det en god idé att inte låta husdjuret sova i samma rum.

Denna text kommer under att året utvecklas till en längre artikel som kommer att vara mer centrerad rund barn, nyfödda och småbarnsföräldrar.