Den tredje trimestern räknas från vecka 25 fram till barnets födelse. Det är den sista delen av graviditeten och många får känslan av att förlossningen är nära. Magen känns stor och fostret kan röra mycket på sig vilket kan påverka vardagen, eller så rör sig fostret väldigt lite pga trångt utrymme. Den här perioden är till för att göra sina sista förberedelser och för att vila.

Foto på Jacquis mage i tredje trimestern.
Av Maria Andrea Garcia.

Det är ett ansträngande arbete för den gravida kroppen att nära barnet. En kan göra mycket för att den här perioden ska kännas bättre. Sänk Tempot!! Om möjlighet finns att gå ner i arbetstid är det verkligen att rekommendera, det kommer att gynna kroppen fysiskt och psykiskt. Hitta sätt att ta hand om dig själv lite extra och gör saker du mår bra av. Det bästa du kan göra för din kropp är att hitta Dina bästa sätt för att få Oxytocinet att flöda. Ju mer, desto bättre för välmåendet, dessutom är det en fantastiskt förberedelse inför stundande förlossning.

  • Äta gott
  • Meditera
  • Gå på Spa
  • Gå På Date
  • Få massage
  • Ta sovmorgon
  • Ta promenader
  • Gå på Gravid Yoga
  • Umgås med vänner
  • Undersök Baby Spirit Communication

Jacquis TOP 3 Bästa Tips för att förbereda kroppen

1. Dadlar

Att äta 6 dadlar dagligen under de sista 4 graviditetsveckorna kan minska risken för behov av igångsättning, minskad användning av värkstimulerande dropp, de kan öka livmoderhalsens mognad samt förstärka förlossningsarbetet. Dessutom har en liten studie visat att kvinnor som äter dadlar kan blöda mindre postpartum. Allt detta bekräftas i flera slumpmässiga studier som gjorts om just dadlar och förlossning. Källhänvisning finns längst ner på sidan.

Värt att tänka på: Det finns ingen som studerat intag av dadlar hos kvinnor med graviditets diabetes, för dig som har graviditets diabetes kan det vara bra att vara försiktig med dadlar.

Dadlarna kan ätas som de är, på gröten, i muslin, som sötning i matlagning och bakning.
Att linda in en dadel i ett blad av isbergssallad är väldigt gott.

Dadlar är speciellt bra för gravida kvinnor, för pågående förlossning samt postpartum. De sägs också ha positiva effekter för kvinnor som har mens samt för barnet i magen.

Dadlar innehåller:

  • Järn – Viktigt mineral som hjälper kroppen att bygga kollagen & enzymer vilket förhindrar blodbrist & hjälper syre att nå kroppens celler.
  • Protein – Stöttar kroppen att bygga kroppens byggstenar; aminosyror
  • Kolhydrater och naturligt socker – Ger snabb energi.
  • Fibrer – Minskar risken att bli förstoppad.
  • Folat – Behövs för att bilda nya celler & röda blodkroppar. Gravida och ammande rekommenderas att äta 500 mikrogram folat per dag.

Mer om dadlar:

  • Aktiverar hormoner av välbefinnande och minskar produktionen av stresshormoner hos den gravida. Hormonerna förs vidare till barnet genom navelsträngen och gör barnet mer harmoniskt.
  • Stärker livmodern under förlossningen och chans för kortare förlossning.
  • Påskyndar återhämtningen efter förlossningen, hjälper livmodern att dra ihop sig med det minskar risken för blödningar.
  • Innehåller ämnen som är till skydd för vissa inflammationer.

I Koranen talar herren till Jesus mamma Maria om vad hon ska göra under förlossningen:

“And shake the trunk of the palm-tree towards you, and it will drop ripe dates by you”

2. Nattljusolja

Växten nattljus är en sann kvinnoört då den sägs balansera kvinnliga hormoner. En annan beteckning för samma olja är efamol och på engelska heter den primrose oil. Den är hög i prostaglandiner som är ett hormonliknande ämne som kan mjuka upp livmodertappen och få den att mogna snabbare samtidigt som elactisiteten i bäckenets ligament ökar. Oljan startar inte en förlossning i sig men i och med uppmjuknandet av tappen hjälper den kroppen att förbereda förlossningen genom att det underlättar för barnet att sjunka ner och för huvudet att fixera sig i bäckenet. Oljan kan även användas för att smörja in magen för att minska risken för bristningar i huden. De fleromättade fettsyrorna som finns i nattljusoljan stimulerar dessutom hjärnaktiviteten och utvecklingen av nervsytemet hos barnet i magen.

Värt att tänka på: Kvinnor med placenta previa bör inte använda nattljusolja eftersom att örten kan hjälpa till att starta förlossningen.

Vid intag av nattljusolja är det en god idé att samtidigt ta omega-3 för att bevara den viktiga balansen mellan de essentiella fettsyrorna omega-3 & omega-6.

Föreslagen dosering:

Från V. 36 – Oralt: 1 kapsel morgon & 1 kapsel kväll.
Från V. 37 – Oralt: 2 kapsel morgon & 2 kapsel kväll. Samt  1 vaginalt.
Från V. 38 – Oralt: 3 kapsel morgon & 3 kapsel kväll. Samt  1 vaginalt.

Kapseln som förs in vaginalt kan med fördel göras i sängen på kvällen, kroppsvärmen löser upp kapseln & verkar under natten.
Istället för att föra in en kapsel kan ren olja användas för att smörja runt livmodertappen. Att även massera mellangården med oljan gör huden mer elastisk vilket kan leda till att området har bra förutsättning att inte spricka.
1 kapsel motsvarar ungefär 1 kryddmått ren olja.
Om illamående eller diarré uppkommer minska dosen.

Nattljusolja är rik på:

  • Gammalinolensyra (GLA) – Verkar lugnande och läkande på olika processer i kroppen och är användbar vid exempelvis hudirritationer.
    byggstenar i cellmembranen och påverkar membranens egenskaper.
  • Vitamin E – Stark antioxidant som bromsar våran åldringsprocess. Stärker hudens egen skyddsbarriär och bygger upp huden. Vitaminet skyddar cellväggarna mot de fria radikaler som vi utsätts för samt mot skadlig strålning, föroreningar & läkemedel.
  • Prostaglandiner – Prostaglandiner är hormonliknande kemikalier som reglerar cellaktivitet. De är immunsystemstimulerande, syretransportstimulerande, smärtstillande och inflammationshämmande.

Nattljusoljan kan användas för:

  • Infertilitet.
  • Lindra PMS.
  • Smärtlindring.
  • Klimakteriebesvär.
  • Läka hemorrojder.
  • Stöttar immunsystemet.
  • Minska klådan vid atopiskt eksem.
  • Förebyggande behandling av endometritis.
  • Hormonella obalanser hos kvinnor och män.
  • Behandling av eksem, psoriasis och akne.
  • Bekämpar för tidig åldrande hud.
  • Sänker kolesterolnivån i blodet.
  • Sjukdomar i nervsystemet.
  • Minska inflammationer.
  • Synproblem.
  • För sårvård.

Kvinnor med besvär av PMS har enligt studier visat sig ha svårt att bilda GLA. Kroppen har under denna del av cykeln brist på det enzym som står för produktionen av GLA. Under PMS kan det därför vara värdefullt att ta nattljusolja för få i sig extra tillskott av GLA.

3. Hallonbladste

En annan potent kvinnoväxt är hallonblad. Gravida kvinnor har i århundraden druckit te på hallonblad för att underlätta graviditets illamående samt stärka livmodern vilket gör förlossningsvärkarna mer effektiva. Många hävdar att förlossningen därmed blir kortare. Hallonbladste innehåller höga mängder Oxytocin (Läs artikeln om vad hormonet oxytocin är HÄR). Teet har en avslappnande och lugnande effekt på kroppen, perfekt för den som är gravid! Teet kan pga innehållet av oxytocin framhäva fler sammandragningar, vilket innebär att livmodern tränar extra inför förlossningen. Oxytocin minskar känslan av smärta under och efter förlossningen dessutom är denna fantastiska signalsubstans med och bidrar till att få igång amningen, mindre blödning och snabbare läkning postpartum.

Värt att tänka på: Rekommenderas inte före vecka 35.

Starta med 1 kopp per dag.
Öka sedan mängden successivt till 3 koppar per dag.


Häll aldrig kokande vatten över hallonbladen, då elimineras oxytocinet. Värm vattnet till ca 60-70 grader.

Hallonblad innehåller:

  • C-vitamin – Viktigt för immunförsvaret och hjälper att förhindra cellskador.
    Järn – Av stor betydelse för immunförsvaret och bygger upp blodets kvalitet. Behövs för bildning av DNA vid celldelning och är viktigt för ett starkt immunförsvar, god prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft. Brist på järn kan bland annat leda till håravfall.
    Vitamin A – Stärker immunförsvaret och underlättar till en frisk hud samt skelettutveckling för barnet.
  • E-vitamin – Bevarar cellmembranens integritet och förbättrar cellandningen. Stärker underlivet, är viktig för funktion av äggstockar och livmoder. E- vitamin stöttar att motverka för tidig förlossning samt utdragna förlossningar samt stöttar att barnet inte ska få anemi, gulsot, fördröjning av motorisk utveckling eller skelning hos nyfödda.
  • Kalcium – Viktig för skelettet, rörelseförmågan och den neuromuskulära apparaten.
  • Mangan – Nödvändig för skelettillväxt.
  • Magnesium – Bidrar till god nattsömn.
  • Fragrine – En växtkomponent som stöttar livmodermusklerna att arbeta mer effektivt under förlossningen.
  • Alkaloider – En växtkomponent som ger ett stöd för livmodern att efter förlossningen gå tillbaka till sin vanliga storlek.
  • Mineralämnen som fosfor och kalium, Vitamin B-komplex med mer!

Källor:
1. Al-Kuran O. 2011. The effect of late pregnancy consumption of date fruit on labour and delivery. PubMED.
2. Razali N, Mohd Nahwari SH och Sulaiman S. 2017. Date fruit consumption at term: Effect on length of gestation, labour and delivery. PubMED.
3. Masoumeh Kordi. The Effect of Late Pregnancy Consumption of Date Fruit on Cervical Ripening in Nulliparous Women. Journal of midwifery and reproductive health.
4. Simpson M. 2001. Raspberry leaf in pregnancy: its safety and efficacy in labor. PubMED.
5. Parsons M. 1999. Raspberry leaf and its effect on labour: safety and efficacy. PubMED.